Sunday, March 25, 2012

PENJODOH BILANGAN


Pada suatu hari tu saya turun la berjalan-jalan kat bawah kolej sambil melihat jualan yang diadakan dekat Kolej Harun Aminurrashid. Sambil berjalan-jalan tu kawan saya yang sorang ni singgah la membeli keropok lekor dan tiba-tiba saya pun terpandang la satu papan tanda yang tertulis
                                KEROPOK LEKOR
5 BIJI SERINGGIT


Komen saya adalah, keropok lekor yang saya tahu orang panggil 5 batang atau 5 keping sudah menjadi 5 biji pulak. Tak pernah pulak saya dengar orang panggil 5 biji sebagai penjodoh bilangan untuk keropok lekor ni. Mungkin penjual itu  tidak tahu  penjodoh bilangan apa yang sesuai untuk digunakan bagi keropok lekor ataupun sengaja buat-buat tak tahu. Sebagai masyarakat, kita seharusnya peka dengan keadaan sekeliling. Hal ini mungkin memberi tanda tanya kepada masyarakat kan penjodoh sebenar keropok lekor ini.

No comments:

Post a Comment