Sunday, March 11, 2012

LANGGAR


Sikap cinta bahasa memerlukan kita menjaga kedudukan bahasa itu sebagai lambang perpaduan kita dalam erti kata ‘ kepunyaan kita bersama’. Dalam konteks masyarakat sekarang, mereka lebih suka mencampuradukkan bahasa mengikut keseronokan mereka sendiri. Pada mereka, nilai mencintai bahasa tidak lagi diendahkan. Mereka tidak mengikut nahu bahasa dan peraturan bahasa yang dipersetujui oleh masyarakat atau dalam erti kata lain ‘ tidak menggunakan bahasa yang baik. Saya melihat sendiri budaya masyarakat yang tidak menghormati bahasa. Kejadian ini berlaku ketika saya di sebuah pasaraya. Kejadian ini berlaku disebabkan mereka bertembung ketika sedang mengambil barang. Antara bahasa yang digunakan si A dan si B dalam situasi itu adalah;



A : Lu pehal brader, langgar-langgar gua? Ada je yang pecah kepala nanti. Haisyh..
B : Amboi, cantiknya bahasa !
A : Wei, memang la cantik…lu yang langgar gua.
B : Ini ke bahasa lu.  Lu yang langgar gua dulu tau.
A : Bukan lu yang langgar gua dulu tadi ke? Gua punya besar pun, tak kan lu tak nampak brader? 
B : Wa tak heran la dengan badan lu yang besar tu. 
A : Janganlah lu kutuk-kutuk gua. Lu apehal?
B : wei, lu ada masalah la. Haisyh.. (menunjukkan tanda tidak berpuas hati )

Pada pendapat saya, situasi tersebut hendaklah diatasi dengan kesabaran dan mengunakan bahasa  kata sapaan yang baik-baik. Namun, disebabkan masing-masing tidak beradab dan tidak cinta akan bahasa mereka, mereka lebih senang berbahasa sedemikian. Terdetik di hati saya untuk menegur cara mereka berbahasa. Namun niat itu terkubur dihati saja disebabkan mereka yang terus berlalu dan saya hanya mampu mengeleng kepala..

No comments:

Post a Comment